דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוצה לטפל לבדך באופנוע או קטנוע או טרקטורון?! כדאי שתתחיל כאן... 

מאת    [ 21/10/2008 ]

מילים במאמר: 1546   [ נצפה 6125 פעמים ]

ואללה, הסתיים עוד סוף שבוע נהדר של רכיבה על האופנוע וכעת ברצונך לטפל במכונה שבו. אוקי, אז פרקת וניקית היטב את מסנן האוויר, וכל שנותר זה להתקינו בתיבת האוויר ולהדק את בורגי המושב והפלסטיקה - ברגים פשוטים למדי. אתה אוחז ברצ'ט, מכוון אותו למצב 'הידוק', מתחיל להדק את הבורג, ולפתע שומע צליל לא נעים. צליל המזכיר משהו כדוגמת... 'קרנק'. רגע אחד, גם הרצ'ט מסתובב חופשי. מה קרה פה? מציץ אל תוך הבוקסה, מנער אותה על גבי שולחן העבודה, ומגלה להפתעתך כי ראש הבורג נופל מתוכה.

מאת שחר לוי,
מחבר הספר ומנהל בית הספר לטכנאות מעשית 'המכונה שבאופנוע'

אבל רגע אחד בבקשה... הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-)  ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...

מזל טוב, ייתכן שבזה הרגע הוספת לעצמך כמה שעות של עבודה מייגעת. ומיותרת, אם יורשה לי. הסיטואציה שזה עתה תוארה ודאי מוכרת לך, בין אם הנך רוכב דו-גלגלי המטפל במכונה הפרטית שלו לאחר כל רכיבה או שתיים ובין אם הנך מכונאי אופנועים המבצע, כשגרה יומיומית, פעולות תחזוקה מגוונות במכלולי 'המכונה שבאופנוע'. הואיל שבמהלך עבודתך על המכונה תהיה חייב להתמודד עם ברגים ואומים לרוב, מן הראוי שתבין ותפנים כי עבודה עם ברגים מחייבת ידע, הבנה ולא פחות חשוב - כלי עבודה ייעודיים.

כל אלו ימנעו ממך את הצורך בניסיון מעשי קודם, והם אלו שיקבעו אם הנך חובבן או מקצוען! כיוון שמטרתי בסדרת המאמרים הבאה הנה להראות לך את הדרך כיצד להיעשות, שלב אחר שלב, למקצוען בכל הקשור בהיבטים הטכניים של המכונה האהובה על כולנו, משימתנו הראשונה תעסוק בברגים. אחרי הכול - כל פעולת תחזוקה שברצוננו לבצע במכלולי 'המכונה שבאופנוע' מתחילה ומסתיימת בבורג.

החומר, ואופן פעולת המכלול משפיעים במישרין על ייעוד ואיכות הבורג...
ברגים המיועדים למכאניקה של האופנוע מיוצרים ממגוון סגסוגות פלדה שונות (כולל פלב"מ - פלדה בלתי מחלידה) אם כי לעיתים תוכל למצוא את אותם הברגים גם מסגסוגת טיטניום. מטרתו של כל בורג הנה לאחוז מספר חלקים שונים באמצעות כוח קווי הנוצר על-ידי הכריכה הספירלית שלו ולחברם למכלול אחד. עדיין, חשוב להבין כבר כעת כי אופי פעולתו של כל מכלול שונה מרעהו, ומכאן נגזר כי גם ייעודו של כל בורג עשוי מאוד להיות שונה...

תקן מילימטרי או אינצ'י?
מרבית התעשיות בכלל ויצרני האופנועים בפרט (פרט להארלי ואופנועים אנגלים ישנים) עברו זה מכבר להשתמש בברגים המיוצרים עפ"י השיטה המטרית. שיטה זו נקבעה כשיטה פשוטה ונוחה יותר לשימוש ע"י ISO (International Standard Organisation), שהוא ארגון המפתח וקובע תקנים תעשייתיים ומסחריים. עפ"י שיטה זו יצרני האופנועים רוכשים ומשתמשים בברגים שכל נתוניהם הפיזיים מוצגים ביחידות של מילימטרים (mm), ומומנטי ההידוק מוצגים ביחידות של ניוטון-מטר (Nm).

מידותיו הפיזיות של בורג עפ"י שיטה זו מוצגות לרוב כך: (M8x20x1.25). האות M מבהירה תחילה כי מדובר בבורג מילימטרי (השיטה המטרית), ומיד לאחר מכן שהקוטר החיצוני של הכריכה/פסיעה/תבריג החרוטים לאורכו הנו 8 מ"מ. אורכו של הבורג (לא כולל הראש שלו) עומד על 20 מ"מ, והמרחק בין כריכה אחת לזו שלאחריה הנו 1.25 מ"מ. או במילים אחרות: אם תסובב את הבורג סיבוב שלם סביב צירו (360 מעלות), תקדם אותו (פנימה או החוצה לאורך התבריג) מרחק של 1.25 מ"מ.

חשוב לציין כי בתעשיות אחרות עשויים להשתמש באותו הבורג בדיוק פרט לכך שהכריכה שלו תהיה "גסה" יותר, דהיינו - 1.5 מ"מ, מה שמבהיר כי כל סיבוב מלא של הבורג יאפשר לו להתקדם 1.5 מ"מ פנימה או החוצה לאורך התבריג שלתוכו הוא מוברג. בורג תעשייתי שכזה יכונה (M8x20x1.5), אם כי ספק רב אם תמצא ברגים בעלי כריכה גסה שכזו במכונה הפרטית שלך.

מידת הכריכות בהתאם לקוטרי הברגים
מרביתם המכריע של בורגי ה- M6, הקיימים ב'מכונה שבאופנוע' כוללים כריכה של 1 מ"מ, פרט לבורגי כיוון מרווח שסתומים שיכללו תמיד כריכה עדינה יותר בת 0.75 או 0.5 מ"מ. הכריכה המאוד עדינה האופיינית לברגים המיוחדים הללו משמשת, יותר מכול, כמנגנון המאפשר להקטין את הסיכוי שהבורג ו/או אום האבטחה שלו ישתחררו כתוצאה מאופן פעולתם הבעייתי מלכתחילה. בורגי M8, M10 ו- M12 המותקנים במכונה שבאופנוע יכללו לרוב כריכה של 1.25 מ"מ, ו... כן כן, גם במקרה של הברגים הללו ניתן להבחין בכריכות עדינות במיוחד ובהשוואה לשאר בורגי המכונה.

לדוגמה, בורגי M8 ו- M10 המאפשרים לחבר את שני חלקי הטלטלים (במנועים מסוימים) ולהדק את מסבי ההחלקה סביב צוואר גל הארכובה יהיו לרוב בעלי כריכה עדינה במיוחד בת 0.5 מ"מ או 0.75 מ"מ. ברגים ו/או צירים בקטרים שבין 14 ל- 20 מ"מ ימנו כמעט תמיד כריכה של 1.5 מ"מ, כאשר מכאן והלאה תיווכח כי הכריכה של הברגים הקיימים באופנוע "נתקעת" על 2 מ"מ. לעומת זאת, הכריכה של ברגים בקטרים הללו בתעשיות אחרות (פרט לרכב ואופנועים) עשויה להגיע עד כדי 6 מ"מ ויותר על כל סיבוב בודד של הבורג. לא בבית-סיפרנו...

מדידת הכריכה של הבורג
מדידת הכריכה מתבצעת ע"י מד כריכות, כאשר כל אחד מהרדידים שהוא כולל מציג דוגמה של כריכה שונה. ערך הכריכה (0.9 מ"מ, 1 מ"מ, 1.25 מ"מ וכן הלאה) מוצג על הרדיד עצמו, וכל שעליך לעשות על מנת לדעת מהי הכריכה של בורג ספציפי זה למצוא את הרדיד שכריכתו תחפוף באופן הכי מושלם שאפשר את הכריכה על גבי הבורג. המלצתי היא להצמיד את הכריכות של שניהם זו לזו ולהביט במרווח ביניהן כאשר מאחוריהן יש תאורה בהירה.

אלומת האור תמיד תמצא את דרכה במרווח הקיים, כאשר מטרתך למצוא את הרדיד שיאפשר מעבר של אלומת האור הקטנה ביותר בין כריכתו לבין כריכת הבורג. אם אין ברשותך מד כריכות והנך זקוק להחליף בורג קיים (מכל סיבה שהיא), עליך לחפש בורג המתאים למידותיו הפיזיות כולל מידת הכריכה. מה עושים? ובכן, חפש בורג שאם תצמיד את כריכתו לכריכת הבורג הישן, הן תחפופנה זו לזו באופן המושלם ביותר, בדיוק כפי שמודגם בתמונה. אם הכריכות לא משתלבות זו לזו, עליך לחפש בורג אחר.

ראשי ברגים
בינתיים, הבה נכיר את ראשי הברגים האופייניים בברגים האופייניים ב'מכונה שבאופנוע', עפ"י סדר שימושיותם:

1. ראש משושה. אלו הם הברגים השימושיים ביותר, כאשר לראשיהם צורת משושה הגדולה מקוטר הבורג. כאשר תרצה לרכוש בורג חדש שכזה, שים לב כי גובה ראש הבורג אינו נכלל באורכו הכולל של הבורג. הברגים הללו מהודקים באמצעות בוקסה, מפתח 'פתוח-פתוח' או 'רינג-פתוח', עם העדפה לרינג או לבוקסה, מעצם אחיזתם המשופרת בראש הבורג. ראש משושה של בורג M5 במכונה שלנו ידרוש לרוב מפתח או בוקסה בגודל 8 מ"מ, בורג M6 - 8 או 10 מ"מ, בורג M8 - 12 מ"מ, בורג M10 - 14 מ"מ, בורג M12 - מפתח או בוקסה בגודל 17 מ"מ. וכן הלאה.

2. ראש בעל ש-ק-ע משושה ('אלן'). הברגים הללו נפוצים גם הם, ולדעתי אין להם יתרונות מהותיים ביחס לברגים בעלי ראש משושה. גם במקרה הנ"ל לא מתייחסים לגובה ראש הבורג בנתוני האורך הכולל שלו.

3. ראש בעל ש-ק-ע כוכב 'טורקס'. ראשי ברגים אלו מאפשרים שטח אחיזה משופר ע"י כלי ההידוק, ושימושיים בעיקר באופנועי ב.מ.וו, בבורגי קליפרים בחלק מדגמי ה- CBR וכו'.

4. בורג בעל ראש מחורץ בדוגמת צלב ('פיליפס') או 'שטוח'. אחד מתלמידיי מעדיף לכנות את הברגים הללו כברגים בעלי ראש 'פלוס' או 'מינוס' בהתאמה. נחמד. הברגים הללו ניתנים להידוק ולהתרה באמצעות מברג, עם דגש על בחירת המברג המתאים לממדי החריץ בראש הבורג. אחרת, יש סיכוי סביר מאוד שתגרום לחרישת/שחיקת החריץ, מה שיקשה ו/או ימנע ממך להסיר את הבורג בפעם הבאה. על כך ארחיב במאמר הבא.

5. בורג בעל ראש שטוח דמוי חרוט (קוני) - ברגים אלו משמשים לחבר מכלולים בעייתיים מבחינת אופן פעולתם. יתרונותיהם הבולטים הנם כדלקמן: 1) לרוב הם מיוצרים מפלדות הרבה יותר איכותיות בהשוואה לברגים אחרים. 2) ראש הבורג אינו בולט מעל פני שטח המכלול. 3) שטח המגע של ראש הבורג רחב מאוד מעצם הזווית שלו, מה שמאפשר נעילה מיטבית בתושבת ומקטין את הסיכוי לשחרור עצמי של הבורג. לעיתים תהיה זווית ראש הבורג שונה מזווית התושבת, דבר המאפשר נעילה בטוחה אף יותר. ברגים אלו ידרשו לרוב להזליף על כריכתם דבק ברגים בעל עוצמה משתנה, והצגת אורכם במפרטים טכניים או בספרות היצרן כוללת גם את ראש הבורג. דהיינו; המדידה מתבצעת מקצהו האחד של הבורג לקצהו האחר.

בינתיים ועד למאמר הבא שיעסוק בהידוק ברגים, באופן התרתם ובשיטות השונות המתאימות לכך, נסה למצוא לך שעה-שעתיים של התייחדות עם 'המכונה שבאופנוע' הפרטית שלך. שב לצדה, לטף אותה קלות, בחן את סוגי הברגים השונים המחברים את מכלוליה למכונה אחת מיוחדת כ"כ, ולחש לה באוזן כי בקרוב תוכל להעניק לה טיפול אוהב כפי שמעולם לא הוענק לה.

רגע אחד, אל תשחרר אף בורג עדיין. בבקשה, היות ועדיין אינך מוכן לכך. לעומת זאת, לאחר שתקרא ותפנים את המאמר הבא יהין בידיך "כלי העבודה" להתחיל...

תודה רבה על זמנך היקר, ועל הקריאה ! :-)

אל תפספס את קורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך - זו מתנה! וחבל מאוד שתפספס אותה... בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. 

קורס הוידאו הייחודי יאפשר לך:
1. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
2. להדק ברגים בכל מכונה (אופנוע, קטנוע וטרקטורון) כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!   
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שלא טופל מעולם...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.  

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב